Obsługa kadrowo-płacowa
Obsługa kadrowo-płacowa jest nieodłącznym elementem prowadzenia niemal każdego rodzaju działalności. Dotyczy ona szeroko pojętego zarządzania potencjałem ludzkim w firmie oraz wszystkich etapów procesu zatrudniania pracowników.
Kto najczęściej korzysta z usług kadrowo-płacowych?
Bezpieczną działalność firmy warunkuje między innymi poprawne i rzetelne funkcjonowanie działu kadrowo-płacowego w jej strukturach. Najbardziej opłacalną strategią dla małych i średnich przedsiębiorstw tym w zakresie jest natomiast skorzystanie z outsourcingu kadr i płac. Polega on na przekazaniu zewnętrznej firmie obowiązków związanych z obsługą zasobów ludzkich.
Potrzebujesz fachowego doradztwa w zakresie obsługi kadrowo-płacowej? Nasi eksperci z przyjemnością odpowiedzą na Twoje wszystkie pytania!
Na czym polega obsługa kadrowo-płacowa?
W zakres obsługi kadr i płac w firmach wchodzi wiele różnorodnych zadań. Obejmują one bowiem wszystkie kwestie związane z zatrudnieniem pracownika oraz ewidencją jego czasu pracy. Polityka kadrowa ma natomiast znaczenie nie tylko w kontekście rzetelnej realizacji wymogów prawnych. Wysokiej jakości obsługa pracowników wpływa na ich poziom zaufania względem firmy, motywacji do pracy oraz poczucie samorealizacji. Czynniki te mają nieodzowny wpływ na rozwój i efektywność prowadzenia działalności. Do działań kadrowo-płacowych obsługiwanych przez firmy zewnętrzne należy między innymi:
- naliczanie wynagrodzeń pracowników,
- podliczanie czasu pracy wszystkich osób pracujących na terenie zakładu,
- rozliczanie urlopów,
- wysyłanie deklaracji podatkowych pracowników dla ZUS.
Jakie kompetencje powinien posiadać specjalista ds. kadr i płac?
- Wykształcenie wyższe, najczęściej z zakresu psychologii, prawa, administracji, rachunkowości lub księgowości.
- Wiedza z zakresu pozyskiwania pracowników w określonej branży.
- Wysoka organizacja pracy.
- Gotowość aktualizacji wiedzy w zakresie wymogów prawnych.
- Wysoki stopień umiejętności interpersonalnych.
- Umiejętność obsługi niezbędnych do realizacji usług kadrowo płacowych narzędzi i programów komputerowych.
Co wchodzi w zakres obsługi kadrowo-płacowej
- Sporządzanie miesięcznych list wynagrodzeń pracowników.
- Przygotowywanie i przesyłanie deklaracji podatkowych do Urzędu Skarbowego.
- Sporządzanie dokumentów związanych z zatrudnieniem.
- Prowadzenie akt osobowych oraz rejestru badań lekarskich i szkoleń BHP.
- Przygotowywanie rocznych rozliczeń podatkowych.
- Rejestrację przedsiębiorstwa i jego pracowników w Urzędzie Skarbowym i ZUS.
- Przygotowanie instrukcji płacowych dotyczących wynagrodzeń netto, ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz podatku dochodowego.
- Prowadzenie spraw związanych z kalendarzami pracowników (w tym urlopami i zwolnieniami).
- Sporządzanie sprawozdań do celów księgowych i zarządczych.
- Przeglądy typu compliance.
- Pomoc w trakcie audytów.
- Kierowanie pracowników na badania lekarskie wymagane przepisami prawa pracy.
- Sporządzanie raportów statystycznych wymaganych przepisami prawa pracy.
- Reprezentowanie przedsiębiorstwa podczas kontroli z Państwowej Inspekcji Pracy, ZUS czy Urzędu Skarbowego.
Zarządzanie zasobami ludzkimi
Działania z jej zakresu można podzielić natomiast na tak zwany HR twardy i HR miękki. HR twardy dotyczy przede wszystkim czynności związanych z terminową wypłatą wynagrodzeń, ewidencją czasu pracy, zwolnień i urlopów oraz prowadzeniem kompleksowej dokumentacji pracownika zgodnej z normami prawa. HR miękki może odnosić się natomiast do kwestii motywowania pracowników, zwracania uwagi na ich potrzeby oraz rozwój.