Prowadzenie ksiąg wspólnot mieszkaniowych, stowarzyszeń, fundacji
Ewidencja kosztów związana z zarządzaniem nieruchomościami wspólnymi oraz prowadzeniem fundacji i stowarzyszeń może przebiegać w zróżnicowany sposób, a jej okres rozliczeniowy trwa jeden rok kalendarzowy.
Charakterystyka księgowości fundacji i stowarzyszeń?
- Prowadzenie księgowości organizacji pozarządowych może przebiegać za pośrednictwem księgowości pełnej lub księgowości podatkowej. Księgowość podatkowa (UEPIK) opisuje ustawa o działalności pożytku.
- Każdego roku konieczne jest sporządzenie sprawozdania finansowego, które trafia do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej lub do KRS. Organizacje nieprowadzące działalności gospodarczej wysyłają ją do KRS.
- Pozyskiwanie środków finansowych ze środków członkowskich nie zwalnia stowarzyszeń z przestrzegania zasad rachunkowości.
- Konieczność złożenia deklaracji podatkowej CIT-8 do urzędu skarbowego.
Jak prowadzić księgowość wspólnot mieszkaniowych?
Warto wiedzieć, że wspólnoty mieszkaniowe nie zostały obłożone obowiązkiem prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości, choć mają do tego prawo. Zamiast tego są zobowiązane do prowadzenia tak zwanej ewidencji pozaksięgowej. W jej zakresie zawierają się takie aspekty jak:
- koszty związane z zarządzaniem nieruchomością wspólną,
- zaliczki uiszczane na rzecz pokrycia kosztów zarządu,
- innego rodzaju rozliczenia na rzecz wspólnoty mieszkaniowej.
Potrzebujesz fachowego doradztwa w zakresie prowadzenia ksiąg wspólnot mieszkaniowych? Nasi eksperci z przyjemnością odpowiedzą na Twoje wszystkie pytania!
Co obejmuje prowadzenie ksiąg wspólnot mieszkaniowych?
- Prowadzenie księgowości z uwzględnieniem wymagań zapisanych w ustawie o rachunkowości.
- Sporządzanie rozliczeń i deklaracji ZUS pracowników zatrudnionych przez Wspólnotę.
- Bieżące informowanie o sytuacji finansowej Wspólnoty.
- Przygotowywanie rocznych rozliczeń wnoszonych przez właścicieli lokali zaliczek.
- Powiadamianie właścicieli lokali o stanie ich rozrachunków.
- Sporządzanie kartotek mieszkaniowych.
- Sporządzanie miesięcznych informacji w formie sprawozdania finansowego dla potrzeb Zarządu Wspólnoty.
- Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego Wspólnoty Mieszkaniowej obejmującego.
- Reprezentowanie w Urzędach Skarbowych, ZUS i innych organach.
- Współpraca przy przeprowadzanych audytach, kontrolach z urzędów.
Kto może korzystać z usługi prowadzenia ksiąg wspólnot stowarzyszeń, fundacji i wspólnot mieszkaniowych?
- Zarządca, któremu przydzielono zarząd nieruchomością wspólną na mocy ustawy z 24 czerwca 1994 roku o własności lokali.
- Zarządcy działalności pozarządowych.
- Liderzy organizacji, które nie prowadzą działalności gospodarczej.