Prowadzenie ksiąg wspólnot mieszkaniowych, stowarzyszeń, fundacji

Ewidencja kosztów związana z zarządzaniem nieruchomościami wspólnymi oraz prowadzeniem fundacji i stowarzyszeń może przebiegać w zróżnicowany sposób, a jej okres rozliczeniowy trwa jeden rok kalendarzowy.

Charakterystyka księgowości fundacji i stowarzyszeń?

  • Prowadzenie księgowości organizacji pozarządowych może przebiegać za pośrednictwem księgowości pełnej lub księgowości podatkowej. Księgowość podatkowa (UEPIK) opisuje ustawa o działalności pożytku.
  • Każdego roku konieczne jest sporządzenie sprawozdania finansowego, które trafia do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej lub do KRS. Organizacje nieprowadzące działalności gospodarczej wysyłają ją do KRS.
  • Pozyskiwanie środków finansowych ze środków członkowskich nie zwalnia stowarzyszeń z przestrzegania zasad rachunkowości.
  • Konieczność złożenia deklaracji podatkowej CIT-8 do urzędu skarbowego.

Jak prowadzić księgowość wspólnot mieszkaniowych?

Warto wiedzieć, że wspólnoty mieszkaniowe nie zostały obłożone obowiązkiem prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości, choć mają do tego prawo. Zamiast tego są zobowiązane do prowadzenia tak zwanej ewidencji pozaksięgowej. W jej zakresie zawierają się takie aspekty jak:

  • koszty związane z zarządzaniem nieruchomością wspólną,
  • zaliczki uiszczane na rzecz pokrycia kosztów zarządu,
  • innego rodzaju rozliczenia na rzecz wspólnoty mieszkaniowej.

Potrzebujesz fachowego doradztwa w zakresie prowadzenia ksiąg wspólnot mieszkaniowych? Nasi eksperci z przyjemnością odpowiedzą na Twoje wszystkie pytania!

Napisz do nas

Co obejmuje prowadzenie ksiąg wspólnot mieszkaniowych?

  • Prowadzenie księgowości z uwzględnieniem wymagań zapisanych w ustawie o rachunkowości.
  • Sporządzanie rozliczeń i deklaracji ZUS pracowników zatrudnionych przez Wspólnotę.
  • Bieżące informowanie o sytuacji finansowej Wspólnoty.
  • Przygotowywanie rocznych rozliczeń wnoszonych przez właścicieli lokali zaliczek.
  • Powiadamianie właścicieli lokali o stanie ich rozrachunków.
  • Sporządzanie kartotek mieszkaniowych.
  • Sporządzanie miesięcznych informacji w formie sprawozdania finansowego dla potrzeb Zarządu Wspólnoty.
  • Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego Wspólnoty Mieszkaniowej obejmującego.
  • Reprezentowanie w Urzędach Skarbowych, ZUS i innych organach.
  • Współpraca przy przeprowadzanych audytach, kontrolach z urzędów.

Kto może korzystać z usługi prowadzenia ksiąg wspólnot stowarzyszeń, fundacji i wspólnot mieszkaniowych?

  • Zarządca, któremu przydzielono zarząd nieruchomością wspólną na mocy ustawy z 24 czerwca 1994 roku o własności lokali.
  • Zarządcy działalności pozarządowych.
  • Liderzy organizacji, które nie prowadzą działalności gospodarczej.